131 Предложението на кмета Костадин Димитров за драстично увеличение на таксите за строителни разрешения предизвика взрив от недоволство сред строителния и инвестиционен сектор в Пловдив. Според бизнес организациите, мярката не само е абсурдна, но и показва откровено неразбиране на икономиката, градското развитие и ролята на администрацията в един модерен европейски град. Става дума за увеличение на таксите до седем пъти, при положение че в последните години инвеститорите в града са дарили над 100 милиона лева в земи и изградена инфраструктура – улици, тротоари, осветление, канализация и други. Това са дейности, които би трябвало да се финансират от общинския бюджет, но администрацията на Димитров удобно ги прехвърля върху частния сектор. Същевременно ефективността на общинската администрация е под всякаква критика. Според данни от вътрешен анализ, над 40% от преписките по устройствени планове се бавят повече от шест месеца, като в някои случаи чакането надхвърля и година. Искания за визи за проектиране остават без отговор с месеци, а процедурите по строителни разрешения буквално блокират цели инвестиционни цикли. Вместо да се въведат електронни услуги, както обеща администрацията в началото на мандата, към момента все още над 80% от документооборота се движи на хартия. Липсата на прозрачност, дигитализация и ясен срок за обслужване води до хаос, несигурност и усещане за произвол. На този фон, в подготвената наредба има текстове, които позволяват различни такси за различни проекти – без ясни критерии. Това създава огромни предпоставки за корупция, защото всеки служител ще може да „тълкува“ наредбата както намери за добре – особено при липсата на контрол и отчетност. Нека припомним, че вече съществуват редица тежести върху строителната дейност: 3% данък при всяко прехвърляне на имот; Такси при започване на строителство; Още 3% данък при продажба на апартаменти; Такса смет, събирана дори за незастроени парцели. Ако бъде въведена и новата такса от 1.5%, общото фискално бреме достига 7.5% от стойността на един проект – напълно неприемливо ниво, което ще направи Пловдив неконкурентоспособен спрямо други големи градове в България. И в крайна сметка, всичко това ще се прехвърли върху пловдивчани. Жилищата ще поскъпнат, защото инвеститорите ще бъдат принудени да калкулират новите разходи в крайните цени. Това ще засегне младите семейства, които търсят дом, както и всички граждани, които ще продължат да живеят в град с липсваща инфраструктура, без паркинги и в условия на всекидневни задръствания. Пловдив вече е градът с най-замърсен въздух в България, а задръстванията в пикови часове превръщат придвижването в кошмар. Въпреки това, кметът Костадин Димитров и екипът му не предлагат реални решения, а само нови начини да пълнят хазната за сметка на тези, които все още вярват в града и инвестират в него. Бизнесът няма да приеме да бъде наказван за бездействието и провала на това управление. Ако тази вредна и корупционно ориентирана наредба бъде приета, протестите ще бъдат неизбежни. ДЕКЛАРАЦИЯ от Сдружение „Бизнесът за Пловдив“ ОТНОСНО: Предложение за увеличение на таксите за издаване на разрешение за строеж С настоящата декларация изразяваме остро несъгласие и категорично възражение срещу подготвяното увеличение на таксите за издаване на разрешение за строеж на територията на Община Пловдив. Съгласно публична информация и постъпили сигнали от наши членове, новите такси могат да достигнат до 38 лв./м², което представлява повишение от 7 до 8 пъти спрямо настоящата такса от 5 лв./м². Това е недопустимо, особено на фона на: Липсата на реално изпълнение от страна на Общината на ангажиментите ѝ по изграждане на улична и инженерна инфраструктура към новите обекти; Фактът, че всички нови комуникации – улици, осветление, трафопостове, ВиК, електроинфраструктура – се изграждат изцяло от инвеститорите; Непропорционалността на новите такси спрямо пазара – при средна продажна цена на имот от 1100 евро/м² в Пловдив, спрямо 2500 евро/м² в София, се предвижда почти идентична такса за административна услуга, а в случая на Пловдив – дори по-висока Считаме, че подготвеното увеличение представлява икономическо насилие върху целия строителен сектор и непрозрачна, неаргументирана фискална политика. Това е пореден опит да се използва бизнесът като „донор“, при положение че вече бе повишена и такса смет (ТБО), което също удари по джоба на данъкоплатеца. Последиците от подобно решение ще бъдат тежки: Рязко повишение в цените на новото строителство, което ще бъде заплатено от крайния потребител – обикновеният пловдивчанин; Бягство на индустриални инвеститори към съседни общини, които предлагат по-прозрачна и предвидима среда; Задълбочаване на недоверието между бизнеса и общинската администрация, което ще блокира бъдещи инициативи и инвестиции. Призоваваме незабавно да се прекратят всички действия по това предложение и да се инициира открит диалог с участието на представители на строителния и инвестиционния сектор, преди да се пристъпи към каквито и да било решения. Ние, „Бизнесът за Пловдив“, сме готови да участваме активно в подобна работна група, защото вярваме в развитието на града, но това може да се случи само с партньорство, а не с натиск и репресивни мерки. С уважение: СНЦ„Бизнесът за Пловдив“ 14.04.2025 Може да ви хареса също Козунаци за здраве и благополучие в район Източен Кметът на Източен награждава победителите от конкурса за проект за Международния ден на Земята График за миенето на пловдивските улици от 22 до 25 април Приключи пролетната залесителна акция в Пловдив